Gör DAGENS ANDAKT känd bland dina vänner, lägg sidan som länk på din hemsida
OSWALD CHAMBERS (1874-1917) föddes i Aberdeen i Skottland. Efter att ha läst teologi vid Dunoon College blev han resande bibellärare i USA, Storbritannien och Japan. Han grundade också The Bible Training College i London. "Allt för honom" (My Utmost for His Highest) var den enda bok som Owald Chambers skrev. Han dog i november 1917, bara fyrtiotre år gammal.
Oswald Chambers bok låg på bordet i vardagsrummet. "Vem av er läser den? frågade jag. "Det gör vi båda", svarade mannen och tillade: Vissa dagar när vi går omkring och är allmänt irriterade upptäcker vi att det bottnar i samma orsak. Något i det vi läst på morgonen har träffat en öm punkt hos oss båda och ingen vill omvända sig. Det blir ofta ganska komiskt när vi märker det"
Hans Johansson, pastor i Tomaskyrkan, Stockholm.
(Hans Johansson avled 29/2 -08.)
Se artikel från Dagen
"Allt för honom" är utgiven på LIBRIS
Lördag 27 April 2024
VAD BEGÄR DU?.
Begär du något stort för egen räkning? Gör inte det!
Jer. 45:5

Begär du något stort för egen räkning? Du kanske inte söker vinna personlig “storhet”, men du begär något stort av Gud för dig själv. Men Gud vill hellre föra dig in i en närmare gemenskap med sig än låta dig få hans gåvor. Han önskar att du skall lära känna honom.
Så kallade stora ting är trots allt tillfälliga - de kommer och försvinner igen. Ingenting är lättare än att komma i rätt förhållande till Gud, om det är honom själv vi söker och inte de gåvor han kan ha att ge. Om du inte har kommit längre än till att utbe dig gåvor av Gud har du inte ens tagit första steget mot full överlåtelse åt honom. Du har blivit en kristen utifrån din egen ståndpunkt och sedan kanske med besvikelse sagt: “Jag bad Gud om den helige Ande, men han gav mig inte den ro och frid jag längtade efter”. Då sätter Gud genast sitt finger på den ömma punkten - att det inte är Herren du söker; du bara begär något för dig själv.
Jesus säger: “Be, så skall ni få”! (Matt. 7:7). Be gärna Gud om det som du innerst önskar, men du kan inte be om sådant som inte är det rätta för dig. När du verkligen närmar dig Gud slutar du upp med att begära en mängd saker. “Er fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det” (Matt. 6:8).
Varför då alls be? Jo, för att lära känna Herren själv. Begär du något stort för egen räkning? “O, Herre, döp mig i den helige Ande”! Om då Gud inte gör så, beror det på att du inte är tillräckligt överlåten åt honom. Det är något du inte vill göra…
Är du villig att rannsaka dig själv i fråga om det du önskar av Gud, beredd att ifrågasätta varför du egentligen önskar det? Gud går ofta bara förbi dina önskemål för stunden, för att istället planera för ditt absolut bästa i det långa loppet! Han är inte så angelägen om att se dig välsignad och lycklig just nu - däremot arbetar han hela tiden för ditt slutliga fullkomnande: “…så att de blir ett, liksom vi är ett” (Joh. 17:11).
En tro som är säker på sig själv,
är ingen tro.
En tro som är säker på Gud,
är den enda tro som finns.
Vi väntar oss att Gud
ska uppenbara sig för sina barn,
men Gud uppenbarar sig
endast i sina barn.
Bergspredikan lär oss:
Kräv aldrig rättvisa
i den här världen,
men upphör aldrig
att praktisera rättvisa
Om vi verkligen trodde
att Gud menar vad han säger
- hur annorlunda skulle vi då inte vara!
Vågar jag verkligen låta Gud
vara allt det för mig
som han säger att han vill vara?
Dagens Andakt är från Oswald Chambers bok "Allt för honom" andakter för varje dag.
Miljoner läsare har funnit inspiration i "Allt för honom" en andaktsbok med texter för varje dag under året. Genom sin Kristus-centrerade förkunnelse och med sitt livsförvandlande perspektiv har Oswald Chambers utmanat kristna både till ett fördjupat lärjungaskap och till att lära känna Gud på ett mer personligt sätt.
Gör DAGENS ANDAKT känd bland dina vänner, lägg sidan som länk på din hemsida